Seller University

Hulpmiddelen om bedrijven, merken en ondernemers te helpen slagen als Amazon verkooppartner.
Introduction to Seller University

Begin vandaag nog met verkopen

Leren, verkopen en verdienen op Amazon

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over het gebruiken van Amazon voor e-commerce.

Overzicht

Wat is Verkopen via Amazon?
Verkopen via Amazon is een programma waarmee particulieren en bedrijven hun producten en voorraad online kunnen verkopen via Amazon winkels, zoals Amazon.nl
Waarom zou ik verkopen via Amazon?
Twee belangrijke redenen zijn: de mogelijkheid om je product aan te bieden aan honderden miljoenen potentiële klanten, plus de mogelijkheid om snel te beginnen met verkopen zonder dat je een eigen website of fysieke winkel hoeft op te zetten.
Kan ik mijn producten in alle Amazon categorieën aanbieden?
Er kan eerst goedkeuring vereist zijn om bepaalde producten in bepaalde categorieën te kunnen aanbieden. Bekijk de pagina 'Verkopen' voor meer informatie.
Welke typen producten kunnen niet worden aangeboden via Amazon.nl?
Sommige producten kunnen mogelijk niet worden aangeboden vanwege wettelijke of reglementaire beperkingen (bijvoorbeeld medicijnen op recept) of het Amazon beleid (bijvoorbeeld foto's van een plaats van delict). Raadpleeg voor gedetailleerde informatie onze Hulp sectie 'Producten waarvoor beperkingen gelden'.
Wat is het A-Z-programma?
Het A-tot-Z-garantieprogramma is ontworpen voor situaties waarin een klant het bestelde product niet heeft ontvangen of een product heeft ontvangen dat wezenlijk afwijkt van wat is besteld of werd verwacht. We vragen klanten om bij eventuele problemen eerst contact op te nemen met de verkooppartner. Als de verkooppartner het probleem niet kan oplossen, kan de klant een A-tot-Z-claim indienen. Wanneer Amazon.nl de claim ontvangt, sturen we de verkooppartner een automatische e-mail met daarin de claim waarin een antwoord wordt gevraagd met basisinformatie over de bestelling en het afhandelingsproces. Wij zullen dan bepalen hoe de claim zal worden afgewikkeld, met inbegrip van terugbetaling van de bestelling aan de klant, op kosten van de verkooppartner.
Hoe open ik een nieuw Amazon account voor verkooppartners?
Ga naar de pagina Prijzen om je aan te melden voor een Professioneel verkoopplan of een Individueel verkoopplan. Je kunt hiervoor je Amazon klantaccount gebruiken of je kunt een nieuw account maken met je zakelijke e-mailadres. Om je te registreren, moet je de volgende informatie verstrekken:
  • Creditcard of betaalpas
  • Telefoonnummer
  • Bankrekeninggegevens
  • Btw-nummer, indien je bedrijf btw-geregistreerd is
  • E-mailadres
Kan ik mijn Professionele verkopersaccount downgraden?
Ja. Als je niet wilt dat maandelijks abonnementskosten in rekening worden gebracht, kun je je account op de pagina Mijn services in Seller Central (inloggen vereist) downgraden van het Professionele verkoopplan naar het Individuele verkoopplan.

Als je een downgrade uitvoert, blijft je account open en kun je items op Amazon blijven aanbieden als individuele verkooppartner, maar heb je geen toegang meer tot de voordelen van het Professionele verkoopplan, zoals uploaden in bulk, bestelrapporten, aangepaste verzendtarieven voor verkooppartners of speciale functies voor productvermelding. Houd er ook rekening mee dat alleen aanbiedingen van Professionele verkooppartners in aanmerking komen voor de status van uitgelichte aanbieding op productpagina's.
Hoe sluit ik mijn Amazon verkooppartner account?
Als je je Amazon account voor verkooppartners permanent wilt sluiten, moet je sluiting van je account aanvragen in Seller Central. Je kunt ook onze functie Status van productvermeldingen gebruiken om je productvermeldingen op te schorten of volledig te verwijderen, en je account gewoon behouden voor toekomstig gebruik. Voordat je je account definitief sluit, moet je je productvermeldingen annuleren en verwijderen en alle transacties afhandelen.

Prijzen

Hoeveel kost het om te verkopen op Amazon.nl?
Amazon heeft twee verkoopplannen. Het Professionele verkoopplan kost € 39 (excl. btw) per maand plus een verwijzingsvergoeding per item, die per categorie verschilt. Het Individuele verkoopplan kost € 0,99 per verkocht item plus een verwijzingsvergoeding per item, die per categorie verschilt. Als je verwacht minder dan 35 items per maand te verkopen, is het Individuele verkoopplan wellicht de beste optie voor jou.

Naast de kosten van je verkoopplan en de verwijzingsvergoeding zijn mogelijk nog andere kosten van toepassing, afhankelijk van hoe je bestellingen verzendt, of je besluit om te adverteren, enz.
Wat zijn de verschillen tussen Professionele en Individuele accounts?
Externe verkooppartners kunnen verkopen in de winkels van Amazon door zich aan te melden voor het Professionele verkoopplan of het Individuele verkoopplan. Met het Individuele verkoopplan betalen verkooppartners een vergoeding voor elk item dat ze verkopen. Met het Professionele verkoopplan betalen verkooppartners één vast bedrag per maand, ongeacht het aantal items dat ze verkopen.
Wanneer worden de maandelijkse abonnementskosten in rekening gebracht?
De maandelijkse abonnementskosten gelden alleen voor Professionele verkoopaccounts en gaan in zodra je het registratieproces hebt voltooid. De eerste maandelijkse abonnementskosten worden op dat moment in rekening gebracht, tenzij je je aanmeldt met een promotieaanbieding.
Hoe ontvang ik betalingen?
Amazon vereffent je account voor de eerste keer 14 dagen nadat je je hebt geregistreerd. Het betalingsproces vindt vervolgens elke 14 dagen plaats. Normaal gesproken duurt het vijf werkdagen vanaf de betaaldatum totdat het geld beschikbaar is op je bankrekening. Om de betaling te laten plaatsvinden, moet je een bankrekening hebben ingevoerd in je verkooppartneraccount en moet je saldo voor 'Verkopen via Amazon' account positief of nul zijn. Commissies, variabele sluitingskosten, terugbetalingen van klanten, claims van klanten of eventuele terugvorderingen kunnen van invloed zijn op je saldo.

Verkopen

Hoe beheer ik mijn verkoopaccount?
Gebruik de website van Seller Central om alle onderdelen van je bedrijf op Amazon te beheren. Seller Central is de website waar je je verkoopaccount beheert, productinformatie toevoegt, voorraad bijwerkt en bestellingen en betalingen beheert.
Hoe voeg ik voorraad toe?
Je hebt vier opties voor het invoeren van productgerelateerde informatie:
  • Gebruik de knop 'Verkopen via Amazon' op Amazon productpagina's.
  • Gebruik de functie 'Een product toevoegen' in Seller Central om één nieuw product tegelijk aan te bieden.
  • Gebruik op Excel gebaseerde voorraadbestanden om meerdere productvermeldingen tegelijk toe te voegen.
  • Gebruik Amazon Marketplace Web Service om bulkuploads uit te voeren en bulkrapporten te ontvangen.
Hoe weet ik wanneer ik een item heb verkocht?
Amazon meldt het je per e-mail of sms wanneer je een bestelling ontvangt. Je kunt een meldingsmethode kiezen in je accountinstellingen.
Hoeveel kost het om items te verzenden die ik op Amazon verkoop?
Verzendkosten zijn afhankelijk van het feit of je zelf bestellingen wilt uitvoeren, of Fulfillment by Amazon (FBA) gebruikt om je logistiek en klantenservice af te handelen.
Hoe werkt Fulfillment by Amazon?
Met Fulfillment by Amazon (FBA) sla je je producten op in de fulfillment centers van Amazon. Wij pakken, verpakken en verzenden je bestellingen en bieden klantenservice voor deze producten.
Wat is de uitgelichte aanbieding?
De uitgelichte aanbieding (soms ook wel de Buy Box genoemd) staat op een productpagina waar klanten het aankoopproces starten door artikelen toe te voegen aan hun winkelwagentje. Een belangrijk kenmerk van de Amazon winkel is dat hetzelfde product door meerdere verkooppartners kan worden aangeboden. Als meer dan één verkooppartner hetzelfde product met de status 'Nieuw' aanbiedt, kunnen zij strijden om de uitgelichte aanbieding voor dat product.

Als je wilt meedingen naar uitgelichte aanbiedingen, moet je een Professioneel verkooppartneraccount hebben en een consistente goede koopervaring voor klanten kunnen aantonen. Amazon maakt gebruik van op prestaties gebaseerde criteria om te bepalen of de aanbieding in aanmerking komt en welke plaatsingsstatus het krijgt. In aanmerking komende productvermeldingen die de status van uitgelichte aanbieding niet winnen, komen in aanmerking voor plaatsing in het vak 'Meer koopkeuzes'. Amazon garandeert geen plaatsing op een van deze locaties.
Hoe verkopen op Amazon? Kan ik diensten voor cadeauverpakking en cadeauberichten aanbieden aan mijn klanten op Amazon.nl?
Ja, voor verkopen in andere categorieën dan Boeken, Video en Dvd's. Met onze dienst voor cadeauberichten kunnen klanten een bericht opgeven voor individuele artikelen of hele bestellingen, en via onze dienst voor cadeauverpakking kunnen klanten tegen betaling een cadeauverpakking selecteren voor elk item in hun bestelling. Als verkooppartner van Amazon Services kun je een van deze diensten of beide beschikbaar stellen aan kopers van je producten.
Hoe verkoop ik mijn producten internationaal in andere Amazon winkels, zoals amazon.com en amazon.co.jp?
Verkopen in andere Amazon winkels is vergelijkbaar met verkopen in Nederland. Wanneer je een Professioneel verkoopaccount instelt in Nederland, heb je onmiddellijk de mogelijkheid om in aanmerking komende producten in Noord-Amerika (Canada en Mexico), Europa, Japan, Australië en elders aan te bieden. Meer informatie over verkopen in Amazon winkels wereldwijd.
Amazon logo
© 2022 Amazon.com, Inc. en dochterondernemingen