WERELDWIJD VERKOPEN

Uitbreiden naar Australië

Verkoop je al op Amazon in Europa?

Uitbreiden naar Australië

 

Nieuw bij Amazon?

Aan de slag

 

Waarom uitbreiden naar Australië?

Groeien met Amazon in Australië

Groeien met Amazon in Australië

Begin met verkopen op Amazon in Australië om miljoenen nieuwe klanten te bereiken. In 2019 groeide het aantal maandelijkse unieke bezoekers van Amazon.com.au met 52% en steeg de e-commerceverkoop in Australië met 3,8%.*
Diversifieer je inkomstenstroom

Diversifieer je inkomstenstroom

Laat je Amazon bedrijf groeien en diversifieer je verkoop door een verkooppartner te worden in Australië. Meer dan 30 categorieën staan open voor verkoop op Amazon Australia.
Gebruik de tools van Amazon om uitbreiding te vereenvoudigen

Gebruik de tools van Amazon om uitbreiding te vereenvoudigen

Laat Amazon je helpen met internationale logistiek en verzending naar Australische klanten met FBA.

Hoor hoe ondernemers hun bedrijf op Amazon Australia hebben opgebouwd

Het is geweldig om de verkoop te zien stijgen nu er steeds meer verkeer is naar Amazon Australia.
Lisa RacitiKind-LY CEO
STAPPENPLAN

Klaar om te beginnen met verkopen in Australië?

Net als voor Europa kun je je aanmelden voor een Seller Central account in Australië. De tools en services van Amazon maken het eenvoudig om je bedrijf internationaal uit te breiden, dus als je interesse hebt om een volgende stap te zetten, volg dan de onderstaande stappen om te beginnen met verkopen op Amazon in Australië.

Stap 1

Bepaal wat je wilt verkopen
Zorg ervoor dat je voldoet aan alle wet- en regelgeving en productnormen in Australië. Begrijp voor welke producten er beperkingen gelden en welke categorievereisten zijn vereist om je producten in Australië aan te bieden. Externe dienstverleners kunnen je zo nodig helpen met zaken zoals het voldoen aan wet- en regelgeving, internationaal verzenden en betalen van belastingen.

Stap 2

Registreer je en bied je producten aan
Lees hier wat je nodig hebt om een Seller Central account in Australië te registreren. Zodra je je registreert, moet je je identiteit als verkooppartner aantonen, de belastingvragenlijst invullen en je stortingsmethode aangeven bij een bank in Australië.

Gebruik de tool voor het maken van internationale productvermeldingen (BIL-tool) om je productvermeldingen in Europa met Australië te synchroniseren, of begin producten toe te voegen in Australië door bestaande productvermeldingen te zoeken of nieuwe productvermeldingen te maken.

Stap 3

Verzenden en bezorgen
Amazon heeft een netwerk van toonaangevende internationale verzend- en logistieke experts die speciale kortingen bieden voor verkooppartners van Amazon die hun bedrijf uitbreiden naar Australië.

De meeste verkooppartners van Amazon kiezen voor Fulfillment by Amazon (FBA) wanneer ze meer omzet willen genereren zonder noodzakelijkerwijs meer te investeren in logistiek. Begrijp wat er nodig is voor verzending naar en fulfillment in Australië, inclusief kosten, tijd en vereisten.

Stap 4

Je bedrijf beheren
Om je bedrijf in Australië te beheren moet je begrijpen hoe je de Goods and Services Tax (GST) toepast. Je moet ook je prijzen instellen en ervoor zorgen dat je betalingen kunt ontvangen in je lokale valuta. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld valutaomwisselservices zoals Hyperwallet. Gebruik Amazon tools zoals het Wereldwijd verkoopoverzicht, Sponsored Products en Lightning Deals om je bedrijf in Australië te laten groeien.
Hulp voor Amazon verkopers
Hulp voor Amazon verkooppartners
Verdiep je in specifieke onderwerpen met betrekking tot verkopen op Amazon in Australië
Webinars
Webinars
Bekijk onze webinars om meer te weten te komen hoe je kunt uitbreiden naar Australië

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op de veelgestelde vragen over verkopen in Australië.

Algemeen

Welke producten kan ik verkopen in Australië?
We raden meestal aan dat verkooppartners hun volledige in aanmerking komende EU selectie in Australië aanbieden. Met de Amazon Build International Listings (BIL) tool kun je eenvoudig je EU productvermeldingen in heel Australië toevoegen en prijsregels instellen. Je moet er echter voor zorgen dat je over de juiste distributierechten beschikt en dat je producten voldoen aan de lokale Australische regelgeving. Een Europese stekker werkt bijvoorbeeld niet in Australië.

Als je van plan bent om Fulfilment by Amazon (FBA) te gebruiken om je producten in Australië te leveren, kun je beginnen met een ‘brede en dunne‘ aanpak. Begin met je volledige catalogus, maar wel met slechts een paar eenheden per ASIN om te zien wat goed wordt verkocht. Zodra je je best verkopende producten hebt geïdentificeerd, kun je grotere zendingen verzenden. Meer informatie over productdetails vind je in de sectie strategie voor marketplace betreding
Hoe moeilijk is het om te beginnen met verkopen in Australië?
Beginnen met verkopen in een nieuwe geografische regio, zoals Australië, kan een grote stap zijn voor je bedrijf. De investering kan echter de moeite waard zijn voor een snel groeiende Amazon locatie zoals Australië.

Net als toen je in Europa begon te verkopen, zal je succes in Australië variëren op basis van factoren die uniek zijn voor je bedrijf, waaronder productcategorie, marges en wettelijke vereisten. Het is belangrijk om vroeg in het proces alle voor- en nadelen van het verkopen in Australië, rustig en zorgvuldig tegen elkaar af te wegen.

Vereisten

Wat moet ik doen om te kunnen verkopen op Amazon in Australië?
Er zijn vier belangrijke stappen om te beginnen met verkopen in Australië:
  • Bereid je goed voor, en houd daarbij rekening met lokale belasting- en wettelijke vereisten.
  • Registreer een Seller Central account in Australië en bied je producten aan.
  • Verzend je goederen vanuit het buitenland naar Australië en voer bestellingen uit.
  • Beheer je bedrijf, inclusief je klantenservice en retourzendingen.
Wat is Goods and Service Tax (GST) en wat moet ik hierover weten?
Als je kiest voor fulfillment door de verkooppartner, zal Amazon de belastingen namens jou afdragen. Als je kiest voor FBA, betaal je invoerbelasting op elke zending die naar Australië gaat (10% op de waarde van de zending), maar je hoeft je niet te registreren bij de Australische belastingdienst (ATO) totdat je een verkoopdrempel van $ 75.000 AUD hebt bereikt. Zodra je je hebt geregistreerd, moet je elk kwartaal GST verzamelen en afdragen. Meer informatie over GST: Australische GST voor ingevoerde goederen met een lage waarde en de Australische belastingdienst.

In 2018 heeft Australië wetgeving geïmplementeerd om Goods and Services Tax (GST) op te leggen op ingevoerde goederen die zijn geclassificeerd als belastbaar voor Australische GST, en een douanewaarde hebben van $ 1.000 Australische Dollars (AUD) of minder (ingevoerde goederen met een lage waarde oftewel LVIG - Low Value Imported Goods). Op basis hiervan moet Amazon 10% GST berekenen, innen en afdragen op LVIG die worden verkocht door verkooppartners op Amazon.com en van buiten Australië zijn verzonden naar een Australisch adres.

Als je een item verkoopt dat wordt beschouwd als LVIG, berekent, verzamelt en draagt Amazon automatisch de GST af tegen een tarief van 10%. De GST wordt toegevoegd aan de prijs en verzendkosten die je hebt ingesteld in Seller Central voor items die zijn geclassificeerd als LVIG.
Heb ik een Australische bedrijfsentiteit of bankrekening nodig?
Nee. Je kunt je lokale, Europese bedrijfsentiteit blijven gebruiken. De banklocatie moet Australië zijn; je kunt je Europese bankrekening dus niet gebruiken. Om dit mogelijk te maken, raden we valutaomwisselservices aan, zoals Hyperwallet.

Account en productvermeldingen

Kan ik mijn huidige Europese account gebruiken om in Australië te verkopen?
Nee, je moet een account voor Amazon Australia registreren. Je hebt de mogelijkheid om je EU account te koppelen aan je Australië account via het Dashboard Wereldwijd verkopen in Seller Central of als je pas begint met verkopen, kun je daar mee starten.
Kan ik mijn Europese productvermeldingen op Amazon overdragen naar de Australische marketplace van Amazon?
Ja. Met de tool voor het maken van internationale productvermeldingen (BIL-tool) kun je wereldwijd verkopen door aanbiedingen toe te voegen en prijzen op meerdere marketplaces te synchroniseren.

Als je je Europese productvermeldingen naar Amazon.com.au wilt overzetten met deze tool, moet je je accounts koppelen. Het koppelen van je accounts is de basis voor het beheren van je interregionale activiteiten, zodat je je bedrijfsgegevens op verschillende marketplaces op één plek kunt bekijken. Koppel je Europese en Australische accounts.

Zodra je je accounts hebt gekoppeld, gebruik je de BIL-tool om je eigen marketplace in te stellen als je 'bron' marketplace. Stel vervolgens de Australische marketplace in als je 'doel' marketplace.

De tool maakt geen nieuwe productvermeldingen (ASIN's) aan. Het voegt aanbiedingen toe als de productvermelding al bestaat in de nieuwe marketplace. Als de productvermelding nog niet bestaat, wordt je aanbieding niet toegevoegd. De BIL-tool beheert ook geen voorraad. Om ervoor te zorgen dat je aanbieding kan worden gekocht, moet je voorraad beschikbaar maken voor die marketplace.
Hoe weet ik of mijn Europese producten conform zijn in Australië?
De nalevingsvoorschriften in Australië veranderen regelmatig. Als je producten verkoopt in de categorieën verbruiksartikelen, schoonheidsproducten of consumentenelektronica, moet je bijzonder waakzaam zijn bij het controleren van de lokale regelgeving en het garanderen van naleving. Amazon heeft een aantal externe dienstverleners die je kunnen helpen met productconformiteit.
Hebben Australische productvermeldingen een nieuw ASIN nodig?
Nee, meestal niet. Product ASIN's zijn 'wereldwijd' en verschillen alleen als het product wezenlijk verschilt van het oorspronkelijke ASIN. Als je bijvoorbeeld drie productversies hebt die variëren naar gelang van het type stopcontact - Australisch versus Europees - heeft elke versie een eigen ASIN. Als de producten echter niet wezenlijk verschillen (bijv. kleurvariaties), hebben de verschillende versies geen eigen ASIN.

Verzenden en leveren

Als ik op een andere marketplace van Amazon verkoop, moet ik mijn producten dan naar Australië verzenden?
Ja. Fulfillment by Amazon (FBA) kan je Australische marketplace bestellingen niet uitvoeren met voorraden die zijn opgeslagen in Europese fulfillment centers.
Kan ik rechtstreeks van mijn fabrikant naar een Australisch fulfillment center verzenden?
Ja.
Hoe verzend ik mijn producten naar Australië, en naar Australische fulfillment centers?
Het gebruik van FBA in Australië is een vergelijkbaar proces als in Europa zodra je items eenmaal in Amazon magazijnen zijn, maar de items naar die magazijnen in Australië sturen omvat een aantal unieke verschillen met het proces in Europa. Het Service Provider Network van Amazon heeft een lijst met externe aanbieders die andere Amazon verkooppartners hebben gebruikt om hun voorraad naar Australië te verzenden.

Ongeacht welke fulfillment methode je kiest, gelden voor verzending naar Australië bepaalde vereisten. Twee van de belangrijkste zijn het verplicht verstrekken van een geregistreerde importeur (IOR, Importer of Record) en het gebruik van Delivery Duty Paid (DDP, franco inclusief rechten). Hierbij gaat het vooral om wie verantwoordelijk is voor het betalen van kosten zoals invoerrechten en belastingen.

Geregistreerde importeur (IOR): Het hebben van een IOR of douaneagent is verplicht om in Australië te kunnen verkopen. De IOR of douaneagent is de entiteit die verantwoordelijk is voor het betalen van invoerrechten en belastingen, zodat je invoer voldoet aan de lokale wet- en regelgeving. Noch Amazon, noch haar fulfillment centers kunnen dienen als IOR voor FBA-zendingen. Lees hier meer over belangrijke vereisten voor Australië of neem contact op met een externe adviseur.
Hoeveel kost verzending naar Australië?
Verzend-, invoer- en douanekosten kunnen variëren afhankelijk van de grootte, het gewicht en de inhoud van de zending. Amazon heeft een aantal logistieke aanbieders voor Australische FBA en door de verkoper zelf uitgevoerde verzending die kunnen helpen met vrachtoffertes. Er is voor Australië momenteel geen programma voor Amazon voorkeurstransportdiensten. Voor levering door de verkoper zelf kunnen de meeste internationale vervoerders zoals DHL, FedEx en UPS, ook zendingen, invoerrechten- en douaneafhandeling voor je verzorgen. Zorg ervoor dat je bij hen DDP-verzendtarieven aanvraagt.
Is Fulfillment by Amazon (FBA) in Australië anders dan FBA in Europa?
FBA in Europa lijkt erg op FBA in Australië. Net als in de EU, zal FBA in Australië je producten aan klanten leveren, de klantenservice beheren en retourzendingen voor je afhandelen. Wanneer je FBA in Australië gebruikt, krijg je de Prime badge, waardoor je productvermelding aantrekkelijker wordt voor de miljoenen Australische klanten die de snelle leveringsopties van Prime waarderen. FBA aanbiedingen hebben ook een grotere kans op het winnen van de Buy Box. FBA kosten variëren per marketplace en categorie, net als de levertijden voor Prime klanten.

Strategie voor marketplace betreding

Welke producten kan ik verkopen in Australië?
Wanneer je voor het eerst in Australië verkoopt, is het een natuurlijke benadering om eerst te denken aan de bestverkochte producten in je thuismarkt. Wat verkoopt er goed op basis van je ervaring en de gegevens in je verkooprapporten? Vraag jezelf af waarom deze producten het goed doen en beoordeel of dit ook zo zou zijn in Australië op basis van cultuur, klimaat en demografie, die een grote invloed hebben op de vraag.

Je kunt beter een breed scala aan producten (met minder voorraad) aanbieden in plaats van slechts een paar producten (met veel voorraad). Een bredere selectie van producten betekent dat in totaal meer klanten je productvermeldingen zullen zien en dat je snel kunt inschatten welke van je producten succesvol kunnen zijn in de betreffende marketplace.

Bij het beslissen welke producten je wilt verkopen op een marketplace van Amazon, heb je natuurlijk nog een andere belangrijke informatiebron beschikbaar: observaties van de marketplace zelf. Doe onderzoek naar de huidige bestverkopende verkooppartners op amazon.com.au voor je productcategorieën. Lees klantenrecensies om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je concurrentie.

Zorg ervoor dat je het product mag verkopen en inzicht hebt in je distributierechten. Houd er rekening mee dat de Australische veiligheids- en nalevingsvoorschriften verschillen van die in andere geografische regio's.

Ontdek welke productcategorieën beschikbaar zijn om te beginnen met verkopen in de Australische winkel van Amazon.

In aanmerking komende productcategorieën en beperkingen: Klanten vertrouwen erop dat ze altijd met vertrouwen op Amazon kunnen kopen. Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jij en je producten voldoen aan alle toepasselijke wet- en regelgeving en aan het beleid van Amazon met betrekking tot categorie-, product- en contentbeperkingen. Bekijk hier de vereisten per categorie. Als je vragen hebt over de naleving met betrekking tot je producten of je wettelijke verplichtingen in Australië, raden wij je aan om een van onze externe dienstverleners te raadplegen.
Hoe moet ik mijn prijzen voor Australië instellen en aanpassen?
Net als in Europa kun je kiezen tussen twee verkoopplannen waarmee je in Australië kunt verkopen. Gebruik de Amazon kostenberekenaar voor Australië om je gemiddelde kosten en potentiële inkomsten te schatten. Als je in meerdere landen verkoopt, kun je een abonnement met korting krijgen voor meerdere landen door accounts te koppelen.

Wanneer je besluit hoe je je prijzen voor Australië wilt aanpassen, moet je rekening houden met het volgende: Verzendkosten (inclusief potentiële retourzendingen) wanneer je rechtstreeks naar internationale klanten of naar FBA fulfillment centers verzendt, de valutaomwisselkosten, en belastingen en heffingen. Veel van de variabele kosten zullen veranderen afhankelijk van of je besluit zelf producten aan klanten te leveren of FBA te gebruiken.

Veel van de variabele kosten zullen veranderen afhankelijk van of je besluit zelf producten aan klanten te leveren of FBA te gebruiken. Raadpleeg het gedeelte Fulfillment Opties voor meer informatie.
Hoe genereer ik initiële verkopen in Australië?
Amazon in Australië heeft vergelijkbare hulpmiddelen om je verkoop te laten groeien. Verkoopconversie begint met producten die vindbaar zijn met overtuigende aanbiedingen. Net als bij het verkopen op de EU marketplaces kun je advertenties en promoties gebruiken om je zichtbaarheid en verkoop te verbeteren.

Amazon Sponsored Products advertenties kunnen de zichtbaarheid van je aanbiedingen op Amazon Australië vergroten. Sponsored Products is een advertentieservice met kosten per klik die je helpt je producten te promoten via zoekwoordgerichte advertenties.

De beschikbare promotietools verschillen per Amazon marketplace. Ga naar de hulppagina Promoties voor meer informatie over de soorten promoties die beschikbaar zijn. Ga naar 'Een promotie maken' om de stappen voor het maken van een promotie te bekijken.

Je bedrijf beheren

Hoe converteer ik valuta's?
De banklocatie moet Australië zijn; je kunt dus niet je EU bankrekening als stortingsmethode gebruiken. We raden je aan een valutaomwisseldienst te gebruiken zoals Hyperwallet. Je ontvangt een lokale rekening voor het ontvangen van betalingen in Australië en voert deze accountgegevens als volgt in:

Selecteer Accountgegevens in het menu Instellingen.

1. Klik in het gedeelte Stortingsmethode op Toewijzen.
2. Selecteer Australië in het vervolgkeuzemenu naast Locatie van bank.
3. Vul de gevraagde rekeninggegevens in.
4. Klik op Indienen.
Hoe kan ik klantenservice bieden aan Australische klanten?
Wanneer je Fulfillment by Amazon (FBA) gebruikt, biedt Amazon 24 uur per dag klantenservice voor vragen met betrekking tot leveringen, - waaronder het merendeel van de totale klantcontacten valt -, namens jou. Voor veel verkooppartners is deze FBA functie van essentieel belang om succesvol te kunnen verkopen in Australië.

Wanneer je ervoor kiest om zelf bestellingen van klanten uit te voeren, vereist Amazon dat je zelf de klantenservice voor levering en productgerelateerde klantcontacten afhandelt.

Klanten verwachten een snelle, behulpzame service wanneer ze vragen of zorgen hebben over je producten. Klantenservicespecialisten die je producten begrijpen weten waar het product van de koper is en wanneer het wordt geleverd, en kunnen snel reageren op e-mails, wat je kan helpen je goede status als verkooppartner te behouden.
Hoe ga ik om met internationale retourzendingen van Australische klanten
Wanneer je Fulfillment by Amazon (FBA) gebruikt, verwerkt Amazon retourzendingen namens jou, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over het opgeven van een lokaal retouradres of het wijzigen van je prijzen om daarin de kosten van internationale retourzendingen mee te nemen.

Retourzendingen van het Merchant Fulfilled Network (MFN) vallen onder de verantwoordelijkheid van de verkooppartner. Je moet zelf betalen voor een retouretiket en een lokaal retouradres opgeven, of een terugbetaling uitvoeren en de koper het product laten behouden. Ga voor meer informatie naar Internationale retourzendingen van klanten.

Klaar om uit te breiden naar Australië

Verkoop je al op Amazon in Europa?

Uitbreiden naar Australië

 

Nieuw bij Amazon?

Aan de slag

 

Amazon logo
© 2021 Amazon.com, Inc. en dochterondernemingen