BEGIN HIER

De beginnersgids voor verkopen via Amazon

Een aantal dingen om rekening mee te houden voordat je begint met verkopen
Wil je de gids bij de hand hebben op je tablet of mobiel?
Een stapel verschillende Amazon-boxen

Inleiding

Welkom bij Verkopen via Amazon

Het is geen geheim: bij Amazon zetten we klanten op de eerste plaats. En onze klanten willen een vertrouwde plek waar ze een breed scala aan producten kunnen kopen. Dat is waarom jij als verkooppartner zo belangrijk bent. We zijn altijd op zoek naar manieren om waarde toe te voegen voor onze klanten en het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn. Als Amazon verkooppartner help je mee om deze klanten een betere selectie, betere prijzen en een uitstekende klantervaring te bieden.

300 miljoen actieve klanten in meer dan 180 landen

195 miljoen unieke bezoekers per maand (alleen al in de VS)

3,5 miljard U.S. Dollar omzet van externe bedrijven tijdens Prime Day 202

Het voordeel van Amazon

Wanneer je begint met verkopen via Amazon, maak je deel uit van een retailomgeving waar allerlei verkooppartners te vinden zijn, van bedrijven uit de Fortune 500 tot ambachtelijke verkopers die handgemaakte producten maken. Ze verkopen hier allemaal om één reden: om de honderden miljoenen klanten te bereiken die Amazon bezoeken om te winkelen.
  • Ruim 200.000 ondernemers wereldwijd hebben in 2019 meer dan 100.000 U.S. Dollar aan omzet in onze winkels gedraaid.

VEELGESTELDE VRAGEN:

Is Amazon geschikt voor mijn bedrijf?

In het kort: ja. De grootste merken verkopen op Amazon. Evenals opkomende merken waar je binnenkort zeker meer van zult horen. Het midden- en kleinbedrijf gedijt hier goed. Ze zijn verantwoordelijk voor meer dan de helft van het aantal artikelen dat wereldwijd in onze winkels wordt verkocht. Wat je bedrijf ook doet, en welke omvang het ook heeft, we doen er alles aan om je te laten groeien. Kijk wat bij je past en begin vandaag nog met verkopen.

Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?

€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten

Voordat je begint met verkopen

Je verkoopplan kiezen

Amazon biedt je de flexibiliteit om één soort item of duizenden verschillende te verkopen via een Individueel of Professioneel verkoopplan (zie ze als standaard- en premium verkoopplannen). Voordat je begint met de registratie, moet je beslissen welk verkoopplan het beste bij je bedrijf past.

Het Individuele verkoopplan kost € 0,99 per verkocht item, terwijl verkopers die gebruikmaken van het Professionele verkoopplan € 39 per maand betalen, ongeacht hoeveel items ze verkopen. Als je meer dan 35 items per maand verkoopt, is het Professionele verkoopplan waarschijnlijk gunstiger. Welk verkoopplan je ook kiest, je hoeft je geen zorgen te maken over het maken van de verkeerde keuze, want je kunt op elk gewenst moment van verkoopplan veranderen. Houd er rekening mee dat bij beide verkoopplannen extra verkoopkosten worden berekend bovenop de vaste kosten.

Verkoopplannen

Individueel

Professioneel

Dit verkoopplan kan geschikt voor je zijn als:
  • Je minder dan 35 items per maand verkoopt
  • Je geen geavanceerde verkooptools of -programma's nodig hebt
  • Je nog niet weet wat je wilt verkopen
  • Je meer dan 35 items per maand verkoopt
  • Je toegang wilt hebben tot API's en extra verkooprapporten
  • Je wilt verkopen via programma's zoals Launchpad

Wist je dat:

Tools voor merkeigenaren

Als je eigenaar van een merk bent, biedt Amazon je de tools om je te helpen het merk te laten groeien en te beschermen. Als je je inschrijft bij Amazon Brand Registry, kun je je merk- en productpagina's personaliseren, je handelsmerken en je intellectuele eigendom beschermen, en de merkbeleving voor klanten verbeteren. Daarnaast kun je gebruikmaken van extra advertentieopties en aanbevelingen voor het verbeteren van het bezoekersverkeer en de conversie.

Wat je nodig hebt om aan de slag te gaan

Zorg dat je het volgende bij de hand hebt om je registratie te voltooien:
  • Zakelijk e-mailadres of Amazon klantaccount
  • Creditcard voor betaling (internationale creditcards worden ook geaccepteerd)
  • Geldig paspoort of identiteitsbewijs. Identiteitscontrole beschermt zowel verkopers als klanten
  • Bedrijfsregistratiegegevens, inclusief btw-nummer

VEELGESTELDE VRAGEN:

Wat is een btw-nummer en waarom krijg ik er een?

Als je goederen verkoopt in een Europees land, moet je je waarschijnlijk registreren voor de btw belasting over de toegevoegde waarde in dat land. Btw is een belasting die btw-geregistreerde handelaren in Europa toevoegen aan de prijs van de goederen die ze verkopen, en doorgeven aan de nationale belastingdienst wanneer ze hun belastingaangifte indienen. Mogelijk kun je een deel van je btw terugvragen.

Hoeveel kost het om te verkopen op Amazon?

Er zijn een aantal verschillende soorten verkoopkosten die je wellicht moet betalen. Ze zijn afhankelijk van je verkoopplan en de soorten producten die je verkoopt.
Abonnementskosten
Dit zijn de kosten die je betaalt voor je verkoopplan en deze zijn afhankelijk van het plan dat je selecteert.
  • Voor het Professionele verkoopplan geldt een vast bedrag van € 39 per maand en zijn er geen kosten per item.
  • Voor het Individuele verkoopplan worden kosten berekend van € 0,99 voor elk verkocht item.
Verkoopkosten
Deze kosten worden in rekening gebracht per verkocht item en omvatten een commissie (die bestaat uit een percentage van de verkoopprijs, afhankelijk van de productcategorie) en variabele afsluitkosten (die alleen van toepassing zijn op mediacategorieën).
Verzendkosten
Wanneer je zelf voor de fulfilment van je bestellingen zorgt, zijn de verzendtarieven van Amazon van toepassing. We brengen deze verzendtarieven in rekening op basis van de productcategorie en verzendservice die door de koper zijn geselecteerd.
FBA kosten
Voor producten waarvoor Amazon namens jou de fulfilment uitvoert (Fulfilment by Amazon, of FBA), worden kosten in rekening gebracht voor de fulfilment van de bestelling, de opslag en optionele services.
Controleer welke kosten op jouw account van toepassing zijn.

Kennismaken met Seller Central

Wat is Seller Central?

Zodra je je registreert als Amazon verkooppartner, heb je toegang tot je Seller Central account. Zie Seller Central als je vraagbaak voor Verkopen via Amazon. Het is een portal voor je Amazon bedrijf en een one-stop-shop voor het beheren van je verkoopaccount, het toevoegen van productinformatie, het doorvoeren van voorraadupdates, het beheren van betalingen en het zoeken van nuttige content om je te helpen navigeren in je Amazon bedrijf. Het is ook de plek waar je al je producten aanbiedt.
Hieronder vind je wat voorbeelden van dingen die je vanuit Seller Central kunt doen.
  • Je voorraad bijhouden en je productvermeldingen bijwerken via het tabblad Voorraad
  • Aangepaste bedrijfsrapporten downloaden en sjablonen die je vaak gebruikt als bladwijzer instellen
  • Tools voor klantstatistieken gebruiken om je verkoopprestaties bij te houden
  • Contact opnemen met de Verkooppartners Ondersteuning en hulptickets openen met behulp van Case Log
  • Op de hoogte blijven van je dagelijkse verkopen van alle producten die je via Amazon verkoopt
Seller Central Account
Een vrouw in een zwarte blazer die in de mobiele Amazon Seller-app naar haar account kijkt

Ga voor mobiel

Gebruik de Amazon Seller app om via je telefoon de verkoop bij te houden, fulfilment van bestellingen uit te voeren, producten te vinden om te verkopen, vragen van klanten te beantwoorden, productfoto's van professionele kwaliteit te maken en te bewerken en productvermeldingen te maken.
QR-code om de Amazon Seller app naar je mobiele telefoon te downloaden
Klik hier om de Amazon Seller app te downloaden via de Apple App Store
Klik hier om de Amazon Seller app te downloaden via Google Play

Voldoen aan btw-verplichtingen

Inzicht in je btw-verplichtingen

Afhankelijk van de aard van je bedrijf moet je in een Europees land een btw-nummer aanvragen volgens de geldende voorschriften. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder vestigingsplaats, fulfilment model en je jaarlijkse omzet. Als je je bewust bent van deze btw-verplichtingen en weet hoe je hieraan moet voldoen, draag je bij aan een wrijvingsloze verkoopervaring op Amazon.
Inzicht in je btw-verplichtingen

Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?

€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten

Hoe voeg je producten toe

Je eerste product aanbieden

Als je een product op Amazon wilt verkopen, moet je eerst een productvermelding maken. Koppel je product aan een bestaande productvermelding (als iemand anders al hetzelfde product verkoopt op Amazon), of maak een nieuwe productvermelding (als je de eerste of enige verkooppartner bent).

De specifieke manier waarop verkooppartners hun producten uploaden en vermelden, is afhankelijk van hun verkoopplan. Simpel gezegd: verkooppartners die gebruikmaken van een Professioneel verkooppartner account hebben de mogelijkheid om hun producten in grote batches aan te bieden met behulp van een bulkupload of voorraadbeheer met systemen van derden, terwijl Individuele verkooppartners producten één voor één moeten aanbieden.
Je eerste product aanbieden

Wat je nodig hebt om producten aan te bieden

In de meeste gevallen moeten producten een Global Trade Item Number (GTIN) hebben, zoals een UPC, een ISBN of een EAN. Amazon gebruikt deze product-id's om het exacte item dat je verkoopt te identificeren. Als je je product aan een bestaande productvermelding koppelt, hoef je geen product-id op te geven, aangezien deze al bestaat. Als je een nieuw product voor Amazon toevoegt, moet je wellicht een UPC-code kopen of een vrijstelling aanvragen.
Naast een product-id vind je hier wat belangrijke informatie die in elke productvermelding moet worden opgenomen:
  • SKU
  • Producttitel
  • Productbeschrijving en opsommingen
  • Productafbeeldingen
  • Zoektermen en relevante trefwoorden

VEELGESTELDE VRAGEN:

Wat zijn productcategorieën waarvoor beperkingen gelden?

Het is belangrijk dat klanten met vertrouwen op Amazon kunnen winkelen. Daarom staan sommige productcategorieën (zoals bepaalde levensmiddelen of auto's) bekend als 'productcategorieën waarvoor beperkingen gelden'. Amazon kan controle van je prestaties of andere kwalificaties vereisen en extra kosten in rekening brengen als je bepaalde merken wilt verkopen of items wilt aanbieden in categorieën waarvoor beperkingen gelden. Je kunt vanuit Seller Central goedkeuring aanvragen.

Succesvolle productvermelding = succesvolle lancering

Het volgen van best practices voor het toevoegen van productvermeldingen kan een grote impact hebben op je verkoopsucces. Maak het voor klanten gemakkelijk om je aanbiedingen te vinden door beschrijvende titels, duidelijke afbeeldingen en beknopte opsommingen van kenmerken aan je items toe te voegen. Vermijd dingen die een negatieve invloed op je lancering kunnen hebben:

Als productvariatie aanbieden

Producten die alleen qua kleur, geur of grootte verschillen, zijn geschikt voor vermelding als variatie. Vraag jezelf af of de klant verwacht de producten samen op dezelfde pagina te vinden. Is dat niet het geval, vermeld ze dan apart.

Voldoen aan eisen voor afbeeldingen

Je afbeeldingen moeten ten minste van 500 x 500 pixels zijn (vergroot dit tot 1000 x 1000 voor productvermeldingen in hoge kwaliteit) en een effen witte achtergrond hebben. Het product moet ten minste 80% van het afbeeldingsgebied vullen.

Product-id's

Zorg ervoor dat je voldoet aan de eisen die aan UPC's en GTIN's (Global Trade Item Number) van producten worden gesteld. Consistentie van deze codes bevordert het vertrouwen in het productassortiment dat in de Amazon catalogus wordt weergegeven.

Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?

€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten

De productpagina

Amazon Seller Central productpagina waarbij wordt aangegeven waar beschrijvingen komen te staan
Een productpagina is de plek waar klanten een product bekijken dat op Amazon wordt verkocht. Als je op Amazon hebt gewinkeld, herken je de productpagina waarschijnlijk wel. Hier kunnen klanten alle relevante informatie over een bepaald item vinden.

Wanneer meerdere verkooppartners hetzelfde product aanbieden, combineert Amazon gegevens van alle aanbiedingen tot één productpagina (zodat we klanten de beste ervaring kunnen bieden). Je kunt samen met andere verkooppartners en fabrikanten productinformatie voorstellen op een productpagina en herziening van de productpagina aanvragen als je denkt dat de informatie niet klopt.

Probeer tijdens het maken van de productpagina's te denken aan wat klanten het beste kan helpen om je producten te vinden, de antwoorden op hun vragen te vinden en een aankoopbeslissing te nemen. Richt je op de ultieme klantervaring door beknopte, nauwkeurige en gemakkelijk te begrijpen productvermeldingen te maken.
1.
Titel
Maximaal 200 tekens, de eerste letter van elk woord moet een hoofdletter zijn
2.
Afbeeldingen
500 x 500 of 1000 x 1000 pixels om de kwaliteit van de productvermelding te verhogen
3.
Variaties
Zoals verschillende kleuren, geuren of maten
4.
Opsommingen
Korte, beschrijvende zinnen die de belangrijkste kenmerken en voordelen benadrukken
5.
Uitgelichte aanbieding ('Buy Box')
De uitgelichte aanbieding op een productpagina. Klanten kunnen het aan hun winkelwagen toevoegen of 'Nu kopen'
6.
Andere aanbiedingen
Hetzelfde product verkocht door meerdere verkooppartners met een andere prijs, verzendopties, enz.
7.
Beschrijving
Trefwoorden vergroten de kans dat klanten je productvermelding vinden

Eén account voor heel Europa

Amazon heeft zijn online Europese winkels verenigd, zodat je via één Europees verkopersaccount je productaanbiedingen kunt verkopen, maken en beheren en in heel Europa je voorraad kunt beheren.
Verkopen in heel Europa
Verkopen in heel Europa
Ga met je bedrijf de grens over en bereik miljoenen klanten in heel Europa via amazon.co.uk, amazon.de, amazon.fr, amazon.it, amazon.es, amazon.se en amazon.pl
Meer informatie
Btw tools en informatie

Btw tools en informatie

Elk land in Europa heeft zijn eigen btw-wetgeving. De ondersteunende btw-services van Amazon helpen je gemakkelijk en efficiënt door de btw te navigeren.
Meer informatie vind je in ons Btw Kenniscentrum
Vertaaldiensten

Vertaaldiensten

Bouw sterkere klantrelaties op door klanten in hun eigen taal te bedienen. Gebruik de vertaaldiensten van Amazon om je productaanbiedingen en -informatie te vertalen.

Hoe producten te leveren

De juiste fulfilment optie selecteren

Amazon verkooppartners hebben twee opties om klanten hun aankopen te bezorgen: Je kunt dit zelf doen door je eigen voorraad bij te houden en producten naar klanten te verzenden (fulfilment via verkoper), of door Amazon de verantwoordelijkheid op zich te laten nemen voor het verpakken, etiketteren en verzenden van producten via Fulfilment by Amazon (FBA). Elke methode heeft zijn eigen voordelen. Je hoeft alleen maar te beslissen welke methode voor jouw bedrijf het meest geschikt is.
Selecting the right fulfilment option

De voordelen van Fulfilment by Amazon

Over de hele wereld heeft Amazon meer dan 175 fulfilment centers met ruim 150 miljoen vierkante meter opslagruimte. Met FBA kun je je goederen in die schappen opslaan. Ook krijg je beschikking over de uitstekende klantenservice en afhandeling van retourzendingen van Amazon in combinatie met andere voordelen (zoals het automatisch in aanmerking komen voor Prime) waarmee je je bedrijf snel kunt schalen.
Drie gesponsorde productvermeldingen van waterflessen waarbij Amazon Prime verzending mogelijk is

Fulfilment in heel Europa

Amazon biedt verschillende fulfilment oplossingen in heel Europa, zodat je de oplossing kunt kiezen die het beste bij je bedrijf past. Pan-European FBA is het populairst en snelst: producten worden opgeslagen en gedistribueerd vanuit fulfilment centers in heel Europa. Met het European Fulfilment Network worden je producten vanuit de centrale opslag in het land van herkomst verzonden. Met Voorraad in meerdere landen wordt voorraad opgeslagen en verzonden vanuit fulfilment centers in de desbetreffende landen.
Fulfillment in heel Europa

Wist je dat:

Er twee soorten FBA kosten zijn

Er zijn twee soorten FBA kosten: fulfilment kosten (die in rekening worden gebracht per verkochte eenheid en het pakken en verpakken van je bestellingen, verzending en bezorging, klantenservice en de verwerking van retourzendingen van producten omvatten) en opslagkosten voor voorraad (die maandelijks in rekening worden gebracht en zijn gebaseerd op het volume van de voorraad in een Amazon fulfilment center).

Hoe Fulfilment by Amazon werkt

Stap 1

Verzend je voorraad naar Amazon. Deze wordt gescand en beschikbaar gesteld voor verkoop.

Stap 2

Bij elke bestelling verpakt en verzendt Amazon het product rechtstreeks naar de klant.

Stap 3

Amazon verzamelt de betalingen van de klant en betaalt je om de twee weken het beschikbare geld.

Stap 4

Het klantenserviceteam van Amazon handelt vragen, retourzendingen en terugbetalingen af.

Bij eigen fulfilment van bestellingen

Fulfilment via verkoper betekent gewoon dat je de producten zelf opslaat en naar klanten verzendt. Amazon brengt verzendkosten in rekening op basis van de productcategorie en de verzendservice die door de klant zijn geselecteerd en geeft het bedrag vervolgens door aan jou als verzendkrediet.

Er gelden vaste verzendtarieven voor alle producten die worden verkocht met een Individueel verkoopplan. Het is dus belangrijk om na te gaan of je items nog steeds winstgevend kunt prijzen.
Bij eigen fulfillment van bestellingen

Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?

€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten

Je hebt je eerste verkoop binnen. Wat nu?

Je Amazon bedrijf beheren

Je eerste verkoop is een grote mijlpaal, maar het is nog maar het begin van je groeikansen bij het verkopen via Amazon. Zodra je winkel actief is, zijn er een paar belangrijke dingen om in gedachten te houden.

Prestatiestatistieken (en waarom ze ertoe doen)

We leggen de lat voor Amazon verkooppartners hoog, zodat we een naadloze, geweldige winkelervaring kunnen bieden. We stellen bij Amazon de klant op de eerste plaats, en als Amazon verkooppartner betekent dat dat je de volgende belangrijke statistieken in de gaten moet houden:
  • Percentage defecte bestellingen (een maatstaf voor de klantenservicenormen van een verkooppartner): < 1%
  • Annuleringspercentage vóór fulfilment (geïnitieerd door de verkooppartner vóór verzending): < 2,5%
  • Percentage vertraagde zendingen (bestellingen die na de verwachte datum worden verzonden): < 4%
Je kunt je prestaties in de gaten houden en ervoor zorgen dat je je doelen haalt in Seller Central.
Graph showing the health of an Amazon seller account

Klantenrecensies

Productrecensies van klanten vormen een integraal onderdeel van de winkelervaring op Amazon en zowel klanten als verkopers hebben er baat bij. Zorg ervoor dat je bekend bent met de juiste en verkeerde manieren om meer productrecensies te krijgen en voorkom overtredingen van het beleid.

Amazon vakjargon:

Seller University

Seller University is een online bron van Amazon, met video's met stapsgewijze handleidingen, tutorials en training om ondernemers te helpen hun Amazon bedrijf te starten (en te laten groeien).

Heb je nog geen Amazon account voor verkooppartners?

€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten

Mogelijkheden voor bedrijfsgroei

Dit is nog maar het begin

Vanaf het moment dat je op Amazon gaat verkopen, kun je beginnen met groeien. Zodra je je bedrijf hebt gelanceerd, heeft Amazon de juiste tools om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen (of de daaropvolgende niveaus).

Advertising

De advertentieoplossingen van Amazon creëren nieuwe manieren om klanten te bereiken en te betrekken, ongeacht of ze net zijn begonnen met producten te vergelijken of klaar zijn om een aankoop te doen. Advertenties worden weergegeven waar klanten ze zien (zoals de eerste pagina met zoekresultaten of productpagina's).

Amazon biedt drie advertentieoplossingen die allemaal toegankelijk zijn via Seller Central.
1. Sponsored Products
Sponsored Products zijn advertenties voor afzonderlijke productvermeldingen op Amazon, zodat ze de zichtbaarheid van producten vergroten (en de productverkoop verhogen). Ze worden weergegeven op pagina's met zoekresultaten en op productpagina's.
2. Sponsored Brands
Sponsored Brands laten je merk en productportfolio zien. Het zijn zoekresultaatadvertenties met je merklogo, een aangepaste kop en maximaal drie van je producten.
3. Amazon Stores
Stores zijn aangepaste winkelbestemmingen met meerdere pagina's voor individuele merken waarmee je je merkverhaal en productaanbod kunt delen. (En je hebt geen website-ervaring nodig om ze te gebruiken).

Promoties

Klanten willen geld besparen en promoties zijn een stimulans om direct een aankoop te doen. Er zijn twee soorten promoties: korting en gratis verzending. Je kunt ook een bepaald bedrag aan korting aanbieden.

Wereldwijde uitbreiding

Wereldwijd verkopen is voor elk bedrijf een enorme mijlpaal. Het betekent honderden miljoenen nieuwe klanten en het potentieel voor een grote omzetverhoging. Bij wereldwijde uitbreiding komt veel kijken, maar met Wereldwijd verkopen met Amazon kun je de wereldwijde infrastructuur van Amazon gebruiken om je producten aan een wereldwijd publiek te tonen.

Wanneer het tijd wordt om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen, kun je Wereldwijd verkopen met Amazon gebruiken om je producten in een van onze online winkels in Noord-Amerika, Europa en Azië aan te bieden en te verkopen.

Wat kenmerkt een geweldige verkooppartner?

Een checklist voor groei

Groeimogelijkheden liggen voor het oprapen, maar hier zijn een paar dingen die je kunt uitproberen in je eerste 90 dagen als Amazon verkooppartner.
Via Seller Central de status van je account in de gaten houden
Fulfilment by Amazon gebruiken
Adverteer je productvermeldingen, of bied deals aan
Je inschrijven bij Amazon Brand Registry en A+ content maken
Je selectie uitbreiden door meer producten aan te bieden
De tool voor automatische prijsstelling in Seller Central gebruiken

Je eerste 90 dagen

De eerste drie maanden na de lancering van je Amazon bedrijf vormen een belangrijk moment voor het aanleren van praktijken die je prestaties vanaf dat moment zullen verbeteren.
€ 39 (excl. btw) per maand + verkoopkosten
Amazon logo
© 2021 Amazon.com, Inc. en dochterondernemingen